top of page

 

Effectieve Communicatie met je Cliënt

PE-punten Bureau Wsnp in aanvraag, 4 studiepunten beschermingsbewindvoerders

Als financieel hulpverlener voer je regelmatig gesprekken met je cliënten. Soms reageert je cliënt op een manier die jij niet goed kan begrijpen. Je cliënt wordt bijvoorbeeld heel boos als hij geen extra geld krijgt. Terwijl je duidelijke afspraken had gemaakt. Of hij komt zo maar niet opdagen op een gesprek.

​

Hoe zou je effectiever kunnen communiceren met je cliënt?
 

Tijdens de training Effectieve Communicatie met je Cliënt bespreken we theorie uit de Psychologie over factoren die mogelijk (deels) het gedrag van je cliënt kunnen verklaren. Zoals de theorie over bewust en onbewust gestuurd gedrag. 

Hoe beïnvloedt jouw eigen gedrag dat van je cliënt?

En hoe zou je deze kennis kunnen toepassen om zo effectief mogelijk te communiceren met je cliënt?

​

Vooraf breng je als deelnemer minstens één leerdoel en een praktijkcasus in. Welke situatie/gedrag van je cliënt vind jij lastig?​

Programma

  • Welk moeilijk te begrijpen gedrag zien we in de praktijk van de Financiële Hulpverlening?

  • Ziektebeelden: kenmerken en mogelijke benadering

    • Depressie

    • Licht verstandelijke beperking (LVB)

    • Verslaving

    • Autisme

  • Oorzaken en verschillende vormen van agressie. Welke aanpak werkt het beste bij welke vorm van agressie?

  • Je bent zelf ook een mens! Welke karaktereigenschappen neem je zelf mee? En hoe beïnvloedt dat mogelijk jouw relatie met je cliënt?

  • Stress-sensitief werken

    • Theorie over hoe chronische stress je gedrag beïnvloedt. Welke effecten van stress kun je herkennen?

    • De basis van de stress-sensitieve benadering. Hoe kun je je cliënt op een simpele manier ondersteunen en grotere stress voorkomen?

  • Onderhandel jij wel eens met je cliënt? Wat is effectief?

  • Rollenspel: oefenen met een eigen vraagstuk uit de praktijk

bottom of page